Komponen-komponen Air Suspension
Air tank.
Terdapat tangki
utama,tangki menengah, tangki basah, tangkibantuan, tangki brek depan,
belakang
tangki brek,mereka semua
melakukan perkara yang sama pada asasnya, fungsi untuk menyimpan udara
danmemastikan sistem yang berbeza pada kenderaan.
Adalah perlu untuk memastikan
bekalan udara yang mencukupi kepada sistempenggantungan udara
semasa didalam semua keadaan
operasi. Palam penapis dan longkang
digunakan untuk membantu dalam
memastikan bekalan udara kering yang bersih dalam tangki..
Air compressor
membekala udara bagi setiap
peralatan udara dalam sistem kenderaan,ia juga berfungsi untukmaksimumtekanan
yang dibekalkan oleh pemampat berbeza.Bekalan udara akan dikekalkan sekitar
120hingga125 psi tetapi kepada kenderaan yang lebih besar ia akan meningkat
kepada 135 psi.(Sentiasa rujukkepada kenderaanpengilang untuk mendapatkan
spesfikasi standard ).Bunyi "pop off" apabila sistem
mencapaitekanan udara yang maksimum.Air valveTerdapat injap dlm
sistem ini,antaranya ialah sepertiinjap sehala hidraulik yang hanya
untuk membenarkan udara mengalir dalam satu arah.iabiasanya digunakan untuk
menyimpansatu bahagian daripada sistem udara,ia juga menghalan g udara dari
pergi ke komponen yang lain.Injap lain yang mempengaruhi semuaperalatan ialah
sistem perlindungan injap. Sistem perlindungan injap dipasang pada salah
satudaripada udara sistem dan digunakan untuk mengasingkan bekalan brek udara
dari sistemudara pada kenderaan, termasukpenggantungan. Apabila sistem tekanan
udara jatuh ke titik tertentu, biasanya kira-kira65 hingga 75 psi,
perlindunganinjap ditutup, mengasingkan sistem brek dari penggantungan dan
sistem lain pada kenderaan. inimembolehkansistem brek untuk mengekalkan bekalan
udara minimum untuk situasi kecemasan
Komentar
Posting Komentar