Komponen-komponen Air Suspension


Air tank.
Terdapat tangki utama,tangki menengah, tangki basah, tangkibantuan, tangki brek depan, belakang

tangki brek,mereka semua melakukan perkara yang sama pada asasnya, fungsi untuk menyimpan udara danmemastikan sistem yang berbeza pada kenderaan.

Adalah perlu untuk memastikan bekalan udara yang mencukupi kepada sistempenggantungan udara

semasa didalam semua keadaan operasi. Palam penapis dan longkang

digunakan untuk membantu dalam memastikan bekalan udara kering yang bersih dalam tangki..

Air compressor
membekala udara bagi setiap peralatan udara dalam sistem kenderaan,ia juga berfungsi untukmaksimumtekanan yang dibekalkan oleh pemampat berbeza.Bekalan udara akan dikekalkan sekitar 120hingga125 psi tetapi kepada kenderaan yang lebih besar ia akan meningkat kepada 135 psi.(Sentiasa rujukkepada kenderaanpengilang untuk mendapatkan spesfikasi standard ).Bunyi "pop off" apabila sistem mencapaitekanan udara yang maksimum.Air valveTerdapat injap dlm sistem ini,antaranya ialah sepertiinjap sehala hidraulik yang hanya untuk membenarkan udara mengalir dalam satu arah.iabiasanya digunakan untuk menyimpansatu bahagian daripada sistem udara,ia juga menghalan g udara dari pergi ke komponen yang lain.Injap lain yang mempengaruhi semuaperalatan ialah sistem perlindungan injap. Sistem perlindungan injap dipasang pada salah satudaripada udara sistem dan digunakan untuk mengasingkan bekalan brek udara dari sistemudara pada kenderaan, termasukpenggantungan. Apabila sistem tekanan udara jatuh ke titik tertentu, biasanya kira-kira65 hingga 75 psi, perlindunganinjap ditutup, mengasingkan sistem brek dari penggantungan dan sistem lain pada kenderaan. inimembolehkansistem brek untuk mengekalkan bekalan udara minimum untuk situasi kecemasan


Komentar

Postingan populer dari blog ini

Komponen Utama Air suspension

KELEBIHAN DAN KELEMAHAN AIR SUSPENSION

Sejarah Air Suspension